EMN-Ajankohtaista

9.8.2018 13.29

Tiedote: Muuttopaine Suomeen kasvaa väestön lisääntyessä

Siirtolaisuusinstituutti ja Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus järjestävät yleisölle avoimen seminaarin Global Population Growth and Migrations tiistaina 14. elokuuta kello 10.00–16.00. Seminaari järjestetään Turun kauppakorkeakoulun tiloissa (LS16, 1. krs) osoitteessa Rehtoripellonkatu 3, Turku. Toivotamme median edustajat lämpimästi tervetulleiksi tapahtumaan.

Väestöennusteiden mukaan maailman väestö jatkaa kasvuaan kuluvan vuosisadan. Yhdistyneiden kansakuntien ennusteen mukaan maailmassa olisi 9,77 miljardia asukasta vuonna 2050, eli yli kaksi miljardia enemmän kuin nyt. Valtaosa väestönkasvusta tapahtuu Aasiassa ja erityisesti Afrikassa.

Ihmiset tulevat myös liikkumaan sekä maiden sisällä että maista toisiin, etsiessään parempia toimeentulon mahdollisuuksia tai paetessaan konflikteja.

–      Käsittelemme seminaarissa globaalin väestönkasvun arvoituja vaikutuksia tulevaisuuden muuttoliikkeiden kannalta, kertoo Siirtolaisuusinstituutin toimitusjohtaja Tuomas Martikainen.

Väestökasvu yhdistettynä esimerkiksi ilmastonmuutoksen moninaisiin seurauksiin on vaikea aihepiiri, sillä muuttuvia tekijöitä on useita.

–      Pidämme todennäköisenä, että myös Suomeen tulee kohdistumaan aikaisempaa enemmän muuttopainetta, vaikka muuttoliikkeiden kohdentumiseen vaikuttavat paljon myös poliittiset päätökset, Martikainen jatkaa.

Seminaarin pääpuheenvuorot pitävät YK:n Väestödivisioonan muuttoliikeosaston johtaja Bela Hovy sekä Wolfgang Lutz, joka johtaa Maailman väestöohjelmaa International Institute of Applied Systems Analytics:ssa. Paneelikeskustelun tulevaisuuteen luotaavissa puheenvuoroissa kuullaan muun muassa Tilastokeskuksen pääjohtajaa Marjo Bruunia sekä kansainvälisen siirtolaisjärjestön IOM:n Suomen johtajaa Simo Kohosta.

Seminaari on osa Suomen Kulttuurirahaston rahoittamaa Muuttoliikkeiden vuosisata -hanketta, jossa pureudutaan ajankohtaisiin muuttoliikkeitä koskeviin kiistakysymyksiin. Tapahtuma on englanninkielinen. Ohjelma ohessa.

Lisätiedot:

Siirtolaisuusinstituutin toimitusjohtaja Tuomas Martikainen, puh. 040 592 4202, tuomas.martikainen@utu.fi
Muuttoliikkeiden vuosisata -hanke: http://www.migrationinstitute.fi/fi/page/muuttoliikkeiden-vuosisata